Hvad er DDKM?
DDKM er den danske nationale kvalitetsmodel, som er et
nationalt system til kvalitetsudvikling på tværs af sektorerne i det danske
sundhedsvæsen. DDKM skal være med til at sikre en løbende udvikling af
kvaliteten af alle offentlige finansierede sundhedsydelser og hermed skabe
bedre og mere sammenhængende patientforløb. (8)
DDKM som metode
DDKM tager sit udgangspunkt i akkreditering, som defineres
på følgende vis:
Akkreditering er en kvalitetsvurdering, hvor et
anerkendt organ vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller institution lever
op til et sæt af fælles standarder.(9)
Akkreditering som metode
bygger grundlæggende på at man beskriver standarder for god kvalitet, som
kaldes akkrediteringsstandarder. Når man tager udgangspunkt i akkrediteringsstandarder
skabes der et fælles praksis, rutiner, beslutnings- og prioriteringsgrundlag.
Akkrediteringsstandarderne kan defineres gennem indikatorer, som kan bestå af
forskellige tiltag.(9)
Akkrediteringen omhandler i
at blive godkendt(akkrediteret). Dette sker ud fra en evaluering om at
institutionen/ydelsen lever op til de akkrediteringsstandarder som blev
fastlagt Evalueringen sker af uvildige fagfolk(surveyors), som skriver en
rapport der danner grundlag for den endelige akkrediteringsstatus.(9)
Kvalitetsudvikling i forhold til vores
problemstilling
DDKM kan som metode være
behjælpelig til at være kritisk overfor det kursus vi vil
sammensætte til vejledning af skolen og familien i forhold til diabetes. Vi vil
kunne forholde os kritisk ved at opstille indikatorer, som vil fungere som
måleenheder. Indikatorerne vil derfor være med til at
sikre omfanget og dermed kvaliteten af vores kursus er tilstrækkeligt.
For at definere disse indikatorer har vi valgt at gå ind og se på hvilke krav sygehus i region Nordjylland stiller til behandlingsforløb af diabetespatienter. Vi har særlig fokus på den forebyggende behandling, som vores kursus er rettet imod.
Hovedformålet med kursuset vil være at formidle viden til personalet på skolen, så disse kan være med til, at de mål der opstilles for diabetespatienten kan understøttes bedre i dagligdagen.
Vores indikatorer opstilles ud fra dette udgangspunkt som følgende:
Hovedformålet med kursuset vil være at formidle viden til personalet på skolen, så disse kan være med til, at de mål der opstilles for diabetespatienten kan understøttes bedre i dagligdagen.
Vores indikatorer opstilles ud fra dette udgangspunkt som følgende:
- Kurset skal give deltageren en grundlæggende viden omkring diabetes i forhold til sygdommens patologi, symptomer, komplikationer og insulin.
- Give deltageren værktøjer til at kunne understøtte og integrere forebyggende tiltag for diabetikeren i skolens dagligdag.
- undgå hypo- og svær hyperglykæmi, ketoacidase, dehydrering og elektrolytforstyrrelser.(10)
- Være bidragende til at styrke det tværprofessionelle samarbejde mellem sundhedssektoren og undervisningsinstitutioner
Ingen kommentarer:
Send en kommentar