DDKM

Hvad er DDKM?

DDKM er den danske nationale kvalitetsmodel, som er et nationalt system til kvalitetsudvikling på tværs af sektorerne i det danske sundhedsvæsen. DDKM skal være med til at sikre en løbende udvikling af kvaliteten af alle offentlige finansierede sundhedsydelser og hermed skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb. (8)

DDKM som metode

DDKM tager sit udgangspunkt i akkreditering, som defineres på følgende vis:

Akkreditering er en kvalitetsvurdering, hvor et anerkendt organ vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller institution lever op til et sæt af fælles standarder.(9)

Akkreditering som metode bygger grundlæggende på at man beskriver standarder for god kvalitet, som kaldes akkrediteringsstandarder. Når man tager udgangspunkt i akkrediteringsstandarder skabes der et fælles praksis, rutiner, beslutnings- og prioriteringsgrundlag. Akkrediteringsstandarderne kan defineres gennem indikatorer, som kan bestå af forskellige tiltag.(9)

Akkrediteringen omhandler i at blive godkendt(akkrediteret). Dette sker ud fra en evaluering om at institutionen/ydelsen lever op til de akkrediteringsstandarder som blev fastlagt Evalueringen sker af uvildige fagfolk(surveyors), som skriver en rapport der danner grundlag for den endelige akkrediteringsstatus.(9)

Kvalitetsudvikling i forhold til vores problemstilling

DDKM kan som metode være behjælpelig til at være kritisk overfor det kursus vi vil sammensætte til vejledning af skolen og familien i forhold til diabetes. Vi vil kunne forholde os kritisk ved at opstille indikatorer, som vil fungere som måleenheder. Indikatorerne vil derfor være med til at sikre omfanget og dermed kvaliteten af vores kursus er tilstrækkeligt.

For at definere disse indikatorer har vi valgt at gå ind og se på hvilke krav sygehus i region Nordjylland stiller til behandlingsforløb af diabetespatienter. Vi har særlig fokus på den forebyggende behandling, som vores kursus er rettet imod. 

Hovedformålet med kursuset vil være at formidle viden til personalet på skolen, så disse kan være med til, at de mål der opstilles for diabetespatienten kan understøttes bedre i dagligdagen.

Vores indikatorer opstilles ud fra dette udgangspunkt som følgende:
  • Kurset skal give deltageren en grundlæggende viden omkring diabetes i forhold til sygdommens patologi, symptomer, komplikationer og insulin.
  • Give deltageren værktøjer til at kunne understøtte og integrere forebyggende tiltag for diabetikeren i skolens dagligdag.
Målene for den forebyggende behandling vil være bestående af: 
  • undgå hypo- og svær hyperglykæmi, ketoacidase, dehydrering og elektrolytforstyrrelser.(10)
  • Være bidragende til at styrke det tværprofessionelle samarbejde mellem sundhedssektoren og undervisningsinstitutioner


  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar