Interview med skolelærer

Da vi har valgt at fokusere på skolens viden om børn/unge med diabetes, har vi været ude og interviewe tre skolelærer, fra tre forskellige skoler.

Vores første interview var med en folkeskolelærer i Hjørring.

Oplever i tit diabetes, blandt eleverne?
Jeg har aldrig selv haft et en elev med diabetes i klassen, så det er ikke rigtig noget jeg kender til.

Hvem har informeret jeg omkring det?
Vi bliver som sådan ikke informeret omkring diabetes, men vi får af vide, hvis der kommer en elev med diabetes.

Føler du, at du har nok viden omkring diabetes?
Jeg ved hvad type 1 og type 2 er, og at de tager insulin, hvis de har type 1. Børn med diabetes måler også blodsukker, andet ved jeg faktisk ikke.

Er der noget der kan gøres anderledes ift. jeres viden og håndtering af elever med diabetes?
Nej, det synes jeg ikke.

Kunne du forestille dig at, man kunne lave nogle workshops/kursuser omkring diabetes, sundhed, motion osv.?
Nej, vi har nok møder, at gå til.

Hvordan tackler du diabetes i en klasse?
Jeg har som sagt aldrig prøvet det før.

Analyse af interview:
Vi kan ud fra dette interview analyserer, at vi burde have forberedt os bedre til det. Læreren havde travlt og havde ikke rigtig tiden til at snakke med os og det gik ud over de svar vi fik og vores spørgsmål var for lukkede, så det gjorde det nemt for hende at svare kort. Interviewet var lidt forhastet og vi burde have aftalt en tid med skolen, i stedet for at dukke op uanmeldt.
Ud fra interviewet kan vi konkludere, at deres viden om diabetes er minimal og de godt kunne have brug for mere viden omkring emnet. Skolelæreren giver udtryk for, at de har nok møder at gå til og derfor ikke synes der er tid til et kursus.
Vi kan ud fra dette interview også se, at et kursus vil mere meget gavnligt for dem, selvom de måske ikke har nogle elever med diabetes på skolen. Vi mener, at et kursus kunne være forebyggende for lærerne, da de ikke kan vide, om de får en elev med diabetes i fremtiden. Det er en sygdom, som man ser mere og mere og det er vigtigt, at lærerne kan spotte symptomerne på diabetes.
____________________________________________________________________________________________________

Vores andet interview var med en efterskolelærer fra Mejlby.

Oplever i tit diabetes blandt jeres elever?
Nej, det gør vi ikke. Vi har 105 elever på skolen og de sidste 5 år, har der kun været to
elever med diabetes.

Hvem har informeret jer omkring dette (eleven eller forældrene)?
Det har forældre og den pågældende elev gjort i fællesskab. Det er et af vores standard spørgsmål, inden optagelse - altså om de tager nogen form for medicin.

Føler i, i har nok viden omkring diabetes?
Vi har 2 lærer, som ved meget om diabetes - disse lærere har "undervist" os andre. Så
både ja og nej.

Har skolen gjort nogle tiltag for at deres lærer bliver bedre til at håndtere elever med
diabetes?
Nej.

Har i et tværfagligt samarbejde, med sygplejerske, hospital eller sundhedsplejerske?
Ja, det har vi. Vi arbejder sammen med hospitalet, i den forstand, at hvis der er noget
galt eller hvis det ikke går helt som planlagt, får vi besked. Et eksempel kan være, at vi i
samarbejde med hospitalet, har lavet en træningsplan, til elever der er meget stillesiddende.

Er der noget der kan gøres anderledes ift. jeres viden og håndtering af elever med
diabetes?
Det kunne helt sikkert gavne, at der kom nogle ud og fortalte os om diabetes. Men da vi
har så få elever med diabetes, er der ikke gjort nogle tiltag for dette. Samtidigt er det
forældrenes job, at have de informationer om sygdommen, som kræves - og videregive
dem til os.

Kunne i forestille jer, at lave nogle workshops omkring sundhed, diabetes, motion,
fordomme for elever, lærer og forældre?
Vi har undervisning (idræt), som indeholder sundhed, motion og spisevaner. Herunder
kunne diabetes helt sikkert godt komme på som selvstændigt emne.

Hvordan takler du en diabetiker i en klasse?
Vi tjekker op på, at eleven spiser sine måltider, og at det er de rigtige ting, som han
spiser. Derudover tages der hensyn til eleven, hvis der skal gives søde sager.
Vi køber og laver også ting uden sukker.
Derudover skal eleven have et bælte på sig altid, hvor hans indsprøjtninger sidder i - således at de er på ham ved nødstilfælde. Til sidst forklare vi andre elever på skolen om diabetikeren, således de ved hvad og hvordan de skal reagere.

Analyse af interview:
Ud fra dette interview kan vi se, at denne efterskole har en god viden omkring diabetes. Dette er også essentielt for en efterskole, da eleverne bor på skolen og det er derfor vigtigt, at lærerne har viden omkring diabetes og ved hvad de skal gøre, hvis et barn/ung får et anfald. Lærerne får undervisning i sundhed, motion og spisevaner, men mener dog, at diabetes kunne godt komme med som et selvstændigt emne. Vi synes det kunne være en rigtig god ide, hvis skolen havde en workshop/ kursus for både lærerne og eleverne, så begge parter ved hvad diabetes egentlig handler om og hvad man gør, hvis en får et anfald.
____________________________________________________________________________________________________

Vores andet interview var med en folkeskolelærer fra Aars.

Oplever i tit diabetes blandt jeres elever?
Jeg har endnu ikke oplevet diabetes på min nuværende arbejdsplads, men jeg har tidligere været klasselærer for en elev i 5.kl, som havde diabetes.

Hvem har informeret jer omkring dette (eleven eller forældrene)?
Da jeg var klasselærer for eleven i 5.klasse, så havde jeg først og fremmest en samtale med læreren, som jeg overtog klassen fra. Dette endte ud i en uddybende samtale med elevens forældre

Føler i, i har nok viden omkring diabetes?
Jeg føler jeg ved, hvad jeg bør vide.
Denne holdning skyldes, at min primære gang er i udskolingen, hvor jeg mener, at eleven i stigende grad bør tage højde og ansvar for deres eget handikap/sygdom.

Har skolen gjort nogle tiltag for at deres lærer bliver bedre til at håndtere elever med diabetes?
Ikke hvad jeg ved af, men jeg har også kun været på skolen i 2 mdr.

Har i et tværfagligt samarbejde, med sygplejerske, hospital eller sundhedsplejerske?
Ikke hvad jeg ved af, men jeg har også kun været på skolen i 2 mdr. Jeg forestiller mig dog, at der er tiltag på skolen, som gør, at sundhedsplejersken har øje for elevernes udfordringer.

Er der noget der kan gøres anderledes ift. Jeres viden og håndtering af elever med diabetes?
Man kan altid sendes på kurser/workshops, men som nævnt tidligere, så mener jeg at jeg ved hvad jeg skal og bør.

Kunne i forestille jer, at lave nogle workshops omkring sundhed, diabetes, motion, fordomme for elever, lærer og forældre?
Vi dækker allerede motion og sundhed i skolens fag, men jeg føler at diabetes og andre sygdomme (herunder selvfølgelig også fordomme forbundet med disse), bør dækkes af fagfolk og ikke af lærere.

Hvordan takler du en diabetiker i en klasse?
Da jeg havde førnævnte elev i 5.kl var jeg obs. på, at han fik noget at spise – gerne rigeligt – inden idrætstimer eller andre fysiske udskejelser. Ud over dette klarede han det selv, da han havde prøvet at neglicere sygdommen, hvorfor han også havde følt konsekvenserne.

Analyse af interview:
Ud fra dette interview kan vi se, at det er en lærer som er ung i faget og derfor ikke oplevet så mange elever og derfor ikke nogle med diabetes. Man kan igen se, at denne lærer har en tilstrækkelig kendskab om diabetes og mener derfor ikke, at det er så vigtig med et kursus. Han ligger også op til, at det mere er eleven som skal fortælle om sin sygdom, og det er de elever som går i udskolingen og derved skal tage mere vare på deres eget liv.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar