Innovationsslangen

 
For at strukturerer vores innovationsproces, benytter vi os af innovationsslangen. Innovationsslangen består af 5 faser, som er med til at definere vores retning og sikre at vi får nogle konkrete mål. Vores problemstilling er meget bred med mange underemner, men innovationsslangen hjælper med at specificere vores problemstilling. (1, page 4-6)
 
 
Innovationsslangen
 
 
1. Forventnings afklaring/Fastsættelse af ambitionsniveau:

Hvad er fokus?
Ud fra vores problemstilling har vi valgt at fokusere på skolens viden om diabetes og hvordan forskellige familie former tackler diabetes.

Hvad ønsker vi at opnå/forventet udbytte?
Vi ønsker at opnå en indsigt i familiernes/skolernes udfordringer i forhold til deres viden og integrering af børn/unge med Type-1 diabetes. Vi forventer at få lavet et tiltag til et kursus på skolen omkring diabetes, hvor der bliver sat mere fokus på det tværfaglige arbejde , i mellem skole/sygehus og skole/familie. Vi vil påvise, at der er forskellige familie former og der er derfor forskellige måder at håndtere et barn med diabetes på.

Hvilke og hvor mange ressourcer kan vi allokere til projektet?
Vi vil gøre nytte af vores teoretiske viden omkring diabetes og vi vil alle være engageret i arbejdet.
Vi vil derudover gøre brug af det samarbejde vi har fået etableret med Hjørring børneambulatorium og de diabetes sygeplejerske der er tilkoblet der til. (1, page 7-8)
 
2.  Research:
Målet med vores research:
Målet i denne fase er, at finde ud af hvor meget viden skolerne har om diabetes og om skolelærerne ved hvad de skal gøre, hvis de har en elev med diabetes, som. f.eks. får et insulintilfælde. Derudover vil vi undersøge de forskellige familie former som Lars Dencik fortæller om og hvordan de familie former ville se ud, hvis de havde et barn med diabetes. Vi vil nå målet ved at benytte os af interviews med fagpersoner og benytte os af vores teoretiske viden omkring emnet. Vi vil deltage i en konsultation mellem et barn/ung med diabetes og dens forældre.
 
Udbyttet med researchen:
Vores forventede udbytte er, at få udvidet vores indsigt i skolernes viden omkring diabetes og derudfra finde et løsningsforslag til, hvordan vi  evt. kan forstærke/forbedre deres viden. Vi vil ud fra de forskellige familie former, sætte belysning på, at ikke alle familier tackler diabetes ens og vi vil koble denne viden til den måde skolen tackler diabetes på. Vi vil prøve og finde et redskab til de børn, som ikke har mange ressourcer derhjemme.
 
Deltagere i researchen:
Vi benytter os af diabetessygeplejersker, skolelærer, forældre til børn med diabetes, børn med Type-1 diabetes. (1, page 8-9)
 
3. Analyse og kategorisering:
Målet:
Målet i fase 3 er, at få analyseret vores forskellige interviews og arbejde med den data vi har fået indsamlet. Vi vil få belyst de udfordringer som vi kan se der er i vores interviews med skolelærerne og derudfra kan vi specificere vores produkt. Vi forventer ud fra vores deltagelse til en konsultation vil vi analysere  den måde, denne familie tackler diabetes på og ved hjælp af dem, vi vil se på de muligheder børn med diabetes bør have og derudfra vil vi få specialiseret det produkt vi har til familierne med diabetes.
Udbytte:
Vi forventer, at vores udbytte i forhold til analysering og kategorisering, vil kunne understøtte vores specialisering af de produkter vi vil komme frem til. (1, page 9)
 
4. Konceptudvikling og design:
Mål: Målet med konceptudvikling og design er, at få udarbejdet et kursus til skolerne, som skal omhandle diabetes. Vi har ud fra fase 2 og 3 fundet ud af, at der er mangel på viden omkring diabetes på skolerne og det er et problem, som vi gerne vil tage fat i. Vi mener, at det er vigtigt at skolerne ved hvad diabetes er og lærerne ved hvordan de skal forholde sig, hvis de har en elev med diabets i deres klasse. Vi har derfor udviklet et kursus, som vil give lærerne nogle værktøjer til, hvordan de skal håndtere en diabetikere i klasselokalet og skabe et fundament for et bedre tværfagligt samarbejde mellem skolen og sundhedsvæsnet. Vi har udarbejdet en invitation, som skal gives til skolerne, hvor der vil stå nogle problemstillinger omkring diabetes, som forhåbentlig vil vække skolens interesse.
 Udbytte: Vi har sammensat et kursus ud fra de interviews vi har haft med de forskellige skolelærere, da vi kan forstå på dem, at deres viden omkring diabetes er minimal og der er ikke nok fokus på de kroniske sygdomme, et barn kan have. Vi antager, at dette er et uudtalt behov fra skolernes side og vi mener derfor, at et kursus vil være et spændende tiltag og en ny måde, at oplyse omkring diabetes på. Vi har lavet en invitation til skolerne, som vi vil bruge til at vække lærernes opmærksomhed og hjælpe lærerne til at tænke i andre baner.
Deltagere i fase 4:
Vi ønsker, at der kommer et bedre tværfagligt samarbejde mellem skolerne og sundhedsvæsnet, derfor vil deltagerne i denne fase være en sygeplejerske, som skal afholde dette kursus og modtagerne af dette kursus vil være skolelærerne.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar