Vi har sammen med vores kliniske vejleder lavet en aftale om
at få lov til deltage i en konsultation. Deltagerne for konsultationen vil være
en 17-årig pige med diabetes, hendes forældre og en diabetessygeplejerske. De
udsendte fra vores gruppe vil være Severin og Claus.
Det eneste der ikke er klarlagt, er hvorvidt vi får lov til
at foretage et interview med patienten og forældrene. Vi vil forberede
spørgsmål ud fra erfaringer fra vores tidligere interviews.
Den største erfaring vi kan trække på, er at det er utrolig
vigtigt at vi føler vi er forberedt på forskellige scenarier. Vi oplevede under
vores første interview med en skolelærer, at vi fik svar, som modsvarede vores
egne forventninger til udbyttet hertil. Vi blev derfor slået lidt under kurs
under interviewet, fordi vi ikke havde underspørgsmål klar til at understøtte
de begrænsede svar vi stod overfor. Vi
stiller os derfor mere kritisk overfor planlægningen op til interviewet.
Formål og forventninger
til udbytte?
Hovedformålet med
interviewet er at udvide vores indsigt i forhold til:
·
- Den unge diabetikers oplevelse af at leve med sygdommen: individuelt og socialt
- Forældrenes oplevelse af hvordan diabetes påvirkning hos deres datter og familien generelt
- Integreringen af diabetes i deres hverdag
- Behov i forhold til at være i en situation med nyopdaget diabetes: vejledning, tilstrækkelig information og muligheder for at indhente disse.
Udarbejdelse af spørgsmål
til interviewet
Vi vil tage udgangspunkt i en tilsvarende struktur som under
vores kommunikationsøvelse. Vi havde her taget udgangspunkt i det kvalitative
interview, som har fokus på den enkeltes oplevelse og forståelse, samt mulighed
for at gå i dybden med den mening der tillægges denne oplevelse.
Vi vil også strukturere interviewet ud fra cambridge-guiden.
Det vil sige at vi under interviewet vil begynde med ukomplicerede spørgsmål
for at etablere et tillidsforhold og god kontakt. Forsætte med de mere
følelsesladede og komplicerede spørgsmål for at gå i dybden og opnå bedre indsigt.
Afrunde interviewet med de ukomplicerede spørgsmål igen.
Spørgsmål til
interviewet:
Vi vil fokusere på at have et mindre antal, men specifikke spørgsmål til dette interview. Det er set i forhold til, at selvom vi får mulighed for at foretage interviewet, så vil tidshorisonten ikke være så omfattende, fordi deltagerne allerede har brugt en del tid på at tale med sygeplejersken.
1. Hvordan
blev din diabetes opdaget?
2. Hvad
tænkte du om diabetes før din diagnose?
3. Hvordan
vil du beskrive oplevelsen da du fik konstateret diabetes?
4. Hvordan
har dine venner og familie reageret på din diagnose?
5. Hvad
er din oplevelse af behandlingsforløbet?
(Tilstrækkeligt? - Noget du mener der mangler?)
6. Hvordan
er skolen blevet informeret omkring din diabetes?
Referat af diabetes
konsultationen
Dagsordnen for
konsultationen tager sit udgangspunkt i en dialog med patienten omkring dagligdagen
og status omkring hendes diabetes. Patienten bruger en insulinpumpe, som lægen
downloadede de sidse 4 ugers data fra. Dataene bestod af blodsukkermålinger og
tidspunkterne for disse.
Sygeplejersken havde samtidig med at lægen undersøgte disse
data en dialog med patienten om hvordan det er gået siden sidst. Patienten
udtrykte her at hun havde dårlig samvittighed, da hun grundet en travl hverdag
ikke selv syntes hun passer sin diabetes tilstrækkeligt. Sygeplejersken tog i
samarbejde med lægen et udgangspunkt i en konstruktiv dialog, hvor der blev
spurgt ind til hvorfor og hvordan det kunne være hun følte hun mente hun ikke
gjorde tilstrækkeligt for sin diabetes.
Patienten fik her mulighed for med egne ord at fortælle at
hun var utryg ved den insulinpumpe hun benyttede, samtidig med at en travl
hverdag på gymnasiet gjorde hun ikke målte sit blodsukker så ofte. Hun fortalte
at hun kun målte sit blodsukker når hun kunne mærke der er noget galt. Det var
specielt hypoglykæmi som var en udløser for denne utryghed, som gjorde hun
sommetider ikke aktiverede pumpen.
Lægen og sygeplejersken inddragede patienten i en opsætning
af nye mål for hendes diabetes. Det overordnede mål var at opnå en struktur,
som ville kunne give hende en tryghed og tro på sig selv. Dette skete ved en
udfordrende dialog, forstået ved at det var patienten der satte disse mål selv.
Dette resulterede i målene i sig selv var realistiske for patienten.
Interview med
patienten
Hvordan
blev din diabetes opdaget?
Jeg kan huske at jeg tabte mig en hel del
for 3½ år siden. Jeg var meget tynd og kan huske min mor bad mig om at spise
meget mad for at jeg kunne tage på, men det hjalp ikke. Jeg kan huske jeg var
meget tørstig, meget tissetrængende og havde et svingende humør.
Min mor har selv diabetes, og kan huske jeg
skulle besøge hende på sygehuset i forbindelse med hun selv var indlagt. Jeg
havde sodavand med til hende, som jeg selv endte med at drikke selv fordi min
tørst var så stor. Vi målte mit blodsukker da vi kom hjem, det viste det lå på
25. Vi tog til lægen dagen efter.
Hvad tænkte du om diabetes før din diagnose?
Jeg har egentlig aldrig tænkt over
diabetes. Selvom min mor altid har haft det, så har det jo bare været en
naturlig ting af vores hverdag. Jeg kan huske at vi som små spurgte vores mor
ind til om det gjorde ondt osv. når hun stak sig.
Hvordan vil du beskrive oplevelsen da du
fik konstateret diabetes?
Jeg kan huske jeg var meget bekymret da jeg
fik det. Der skete mange ting i mit liv. De fleste kender jo nok at man som
teenager står overfor mange forandringer i sit liv.
Hvordan har dine venner og familie reageret
på din diagnose?
Jeg har oplevet at dem der er omkring mig
altid har været meget behjælpelige omkring min sygdom. Jeg har en god veninde
som går meget op i at jeg sørger for at passe på mig selv. Generelt er mine
venner meget hjælpsomme, f.eks. når vi er ude og have det sjovt og der er alkohol
indblandet. De holder øje med mig, sørger for jeg får noget at spise og er ret
godt forberedte på hvad de skal gøre hvis der går noget galt.
Hvad er din oplevelse af
behandlingsforløbet? (Tilstrækkeligt? - Noget du mener der mangler?)
Det er gået op og ned for mig. Travlhed på
sygehuset har en stor betydning for hvor meget jeg får ud af at komme til
kontrollerne. Jeg har oplevet at jeg havde udfordringer med min diabetes, men
at jeg ikke fik forklaret tingene godt nok, fordi det virkede som om der ikke
var tid nok til at forklare mig godt nok hvad jeg skulle gøre for at rette op
på tingene.
Hvordan er skolen blevet informeret omkring
din diabetes?
Da jeg fik konstateret diabetes blev folkeskolen
informeret af sygehuset, hvor en sygeplejerske kom ud på skolen og fortalte om
diabetes. Det var dog noget andet her på gymnasiet, hvor de først spurgte
eleverne ind til om nogen havde nogen form for sygdom osv. efter to uger. Det
var til en idrætstime der blev spurgt. Ellers var det mit eget ansvar at
fortælle skolen om min sygdom, hvilket jeg ikke havde overskud til, da der
skete så mange nye ting.
Føler
du der er noget der kunne gøres bedre?
Jeg synes at skolen skal være mere undersøgende
omkring at eleverne har en sygdom eller lignende. Eller også skal skolerne
imellem informere hinanden bedre. Samtidig med at lige så snart at jeg gør
opmærksom på jeg har en svingning i blodsukkeret, så blæser de det hver gang op
til, at der skal ringes 112, i stedet for at høre mig om det er nødvendigt.
Fik vi opnået vores
forventninger til udbyttet?
Vi vil her til slut konkludere på hvorvidt vores
forventninger til udbyttet er blevet indfriet.
Vi mener vi har fået et indblik i hvordan det som ung er at
leve med diabetes. Både i forhold til de udfordringer der kan opstå i hverdagen
og hvordan de sociale forhold påvirkes. Vi fik grundet de tidsmæssige omstændigheder
desværre ikke mulighed for at interviewe moderen som var med til konsultationen,
men vi føler at patienten formåede at fortælle uddybende omkring de sociale
forhold.
Vi fik belyst at der både indenfor sundhedsvæsenet samt
kommunikationen undervisningsinstitutionerne imellem er udfordringer i forhold
til at leve med diabetes. Vi mener at have få bekræftet at der er et behov for
at oplyse skoler omkring denne problemstilling, for at sikre et bedre
tværfaglig formidling af informationer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar